Wednesday, 30 August 2017

12 - Kuidas parandada oma istakut?

Mul ei ole kunagi olnud ilusat istakut. Olen sellest siingi varem dramaatiliselt kirjutanud, kui proovisin endale selgitada ratsmekontakti ning traavis kergendamise olemust. Needless to say, ei ole ma väga palju edasi arenenud. Olen praegu kimpus päris korraliku motivatsioonilangusega ning sadulasse ei taha eriti istuda, sest... ma lihtsalt ei oska. Aga ma tean, et pea norgus jalgu liivas järgi lohistades ma ei arene. Tuleb pea ees probleemidesse sisse sukelduda ning midagi ette võtta. Õnneks on mul suurepärane treener ning maailmas eksisteerib internet, kus on lõputult materjali ja juhendeid nii artiklite, piltide kui videote kujul.

Käed
Probleemid
- Ma ei suuda säilitada kontakti hobuse suuga;
- ma ei hoia ratset konkreetselt käes, vaid see ripub mul näppude otsas;
- kui kontakti saavutan, jääb mu käsi kangeks ning ma ei suuda kontakti pehme ja elastsena hoida;
- ma ei hoia randmeid otse, vaid hakkan neid viima igasse ilmakaarde - sisse-välja-üles-alla;
- kõigi eelnevate punktide tõttu ei moodustu hobuse suu, ratsme ning minu käe vahel sirgjoont, vaid mu käed on kas liiga all, liiga üleval, liiga koos, liiga laiali.

Harjutused
- Kontakt: avada käed 45cm, ning sammus (hiljem galopis) keskenduda hobuse pea- ja kaela liikumisele. Püüda hoida pehmet, stabiilset kontakti ja küünarnukist liikuda kaasa hobuse suuga. Kujutada ette, et ratsmed on kummist paelad, mis ei tohi lõtvuda ega liigselt pingule minna. Liikuda ka painetes nii, et kumbki ratse hobuse kaela ei puudutaks. Õnnestumisel viia käed tagasi tavaasendisse (10-15 cm).
- Rusikas: selle asemel, et püüda ratset konkreetselt käes hoida, püüda mõelda sellele, et sõrmeotstega tunnetaks peopesa, pöidlad rusika peal ning taeva poole.
- Pehmus: haarata ratsmed tagurpidi kätte (ratse liigub pöidla juurest sisse ning väikese näpu juurest välja), nii ei saa hobust suust liiga tugevalt tõmmata ning kontakti kergem hoida. Proovida koos eelmise harjutusega.
- Sirge ranne: ranne füüsiliselt paika fikseerida ning selliselt sõita, kuni randmed on "ümber õpetatud". Näiteks puupulk käsivarrest peopesani teibiga fikseerida, randmed elastiksidemega fikseerida, randmekaitsmeid kasutada.
- Käed õige avatusega: haarata ratsmete vahele paar suuliseid, mida hoida keskmise- ning nimetissõrmega.

Jalad-istmik
Probleemid
- Ei joondu puusast otse, labajalg liigub väljapoole ning tasakaal ei jaotu päkale võrdselt;
- ei istu vaagna "kolmnurgas", vaid vajun istmikuluudele istuma. Sellest ka kergendades "istun" sadula tagakaarele, mitte sadula keskele, mis omakorda viib minu ülakeha ette.

Harjutused
- Leida õige jalusepikkus. Liiga pika jalusega vajub jalg ette, liiga lühikese jalusega liigub säär liiga taha. Teoorias on hea jalusepikkus see, kui lõdvestatult puudutab sirgeks asetatuna jalus pahkluud.
- Tõusta jalustele otse üles ja püsti, sealjuures tõusmine ning langemine peavad toimuva tasakaalustatult ja pehmelt. Kui tasakaal on käes, kasutada jalgu iseseisvalt ning küsida kergemaid suunamuutusi, üleminekuid. Püsti seistes toetuda päkale, kannast mitte läbi vajuda! Järgmise sammuna langetada rind hobuse kaela suunas, sirutada käed kõrvade suunas (kui see on raske, siis hobuse suu suunas). Kummarduda puusast, mitte selgroost. Lugeda neljani ning tõusta taas püstisesse asendisse. See harjutus aitab tasakaalu säilitada, viia jalad korrektsesse asetusse ning tugevdab selja- ning reielihaseid.
- Puusast otse: asetada jalg korrektselt kas jalustele püsti tõustes või jalad jalustest välja sirutada, viia põlv otse taha ning teadvustatult jalg puusast otseks viia. Vaagnaluu otse, mitte nurga alla.
- Traavis istuda kaks takti ning tõusta kolmas (ehk vahetada diagonaale pärast igat sammu), mis õpetab keha mitte hobuse liikumisest ette ruttama. Järgmisena harjutada kaks takti "õhus seisma" ning kolmandat istuma, mis õpetab hobuse liikumisest mitte maha jääma.

Ülakeha
Probleemid
- Olen kas õlgadest küürus ja lukus või ülekompensatsioonina lükkan end nõgusaks, pead ajan samuti ettepoole õieli;
- mu selgroog on vasakule poole kõver ning aastatega olen lihaste treenimise järjest rohkem unarusse jätnud, seega on otse istumine minu jaoks väga keeruline, sest korelihased ei jaksa kere toestada. Näiteks tööl avastan end väga tihti lösakil vasakul käetoel ja kui teadlikult sirgelt istun, väsib selg ruttu. Üle 5 minuti ma ilma nihelemata reeglina istuda ei suuda, isegi kui püüan järgida "õige istumise" reegleid.

Harjutused
- Pea: istuda toolil, käed külgedele langetatud, pilk otse ette suunatud. Raputada pead vasakule ja paremale võimalikult vähese vaevaga umbes 5cm vahemikuga ühe minuti vältel. Pöörata pea kergelt vasakule ning harjutust korrata, seejärel paremale. See lõdvestab kaelapingeid ning hõlbustab kaela liikumist.
- Õlad: õlaringid, lõdvestada käed, tõsta õlad üles kõrvade juurde sissehingamise ajal ning langetada need alla ja taha.

Ning mis kõige olulisem - ära unusta hingata. Sügavad hingetõmbed sisse-välja on paljude harjutuste eduka sooritamise ja lõdvestatuse võti.

Asjad, millest ma veel aru ei saa:
- pahkluud kui amortisaatorid
- kuidas selga hoida sirgena, mitte ajada nõgusaks ega vajuda küüru (mingeid vihjeid sain siit)

Lõpetuseks stiilinäited teemal "kuidas arenevad teod"
aprill 2014
No automatic alt text available.
oktoober 2015
august 2016
august 2017

Harjutuste allikad:
  1. https://practicalhorsemanmag.com/training/exercises-to-correct-common-riding-problems
  2. https://practicalhorsemanmag.com/health-archive/7-balimo-exercises-to-improve-your-balance-in-the-saddle
  3. http://aramiis.blogspot.com.ee/ (hehe)


No comments :

Post a Comment